De eerste 2 weken in Costa Rica - Reisverslag uit San Miguel, Costa Rica van Linsey Kranendonk - WaarBenJij.nu De eerste 2 weken in Costa Rica - Reisverslag uit San Miguel, Costa Rica van Linsey Kranendonk - WaarBenJij.nu

De eerste 2 weken in Costa Rica

Door: Linsey

Blijf op de hoogte en volg Linsey

11 Maart 2017 | Costa Rica, San Miguel

Buenas!!

24 februari: vandaag is de dag dat we Chili verlaten en Costa Rica mogen gaan bezoeken. Ik, Linsey, had nog niet een goed idee wat ik kon verwachten van Costa Rica, behalve dat ik best bang was. De hoeveelheid insecten en beesten die ik niet wilde tegenkomen was voor mij nog even een drempel. Maargoed, het schijnt een super mooi land te zijn dus we gaan ervoor.
Het is nogal een omweg om er pte komen gezien er geen directe vluchten vanuit Santiago naar San José gaan, althans geen betaalbare vluchten. We hebben daarom een overstap in Colombia en Panama. Na een dag reizen kwamen we aan. Alles was helemaal goed gegaan. We wisten dat de airport vrij ver buiten San José lag en San José zelf schijnt geen al te beste stad te zijn om echt te bezoeken, daarom hadden we een hostel geboekt vlakbij het vliegveld. De volgende ochtend waren we vroeg wakker. Het ritme in Cosa Rica is totaal anders dan Chili. Het is vroeg donker (rond 6 uur) en dan wil je niet meer buiten zijn en het is heel vroeg (rond 5.30) licht. Persoonlijk vind ik het een heerlijk ritme, vroeg naar bed en heel vroeg weer op. We waren dus al vrij vroeg klaar om naar het verhuurbedrijf van onze auto te gaan. Jos had al heel veel op internet opgezocht over verplichte verzekeringen voor de autohuur, gezien dat in Costa Rica nogal vreemd in elkaar zit. We kwamen aan en hadden zelf opgezocht hoeveel we zouden moeten betalen voor 17 dagen autohuur. Na een uur wachten waren we aan de beurt. Toen we bij de prijs kwamen was het 2x zo duur als dat wij hadden verwacht. En ja hoor het prijsverschil zat inderdaad in de verzekering. We maakten duidelijk dat we wisten wat de wettelijke regels waren en toonde een vrij boze indruk. Intussen waren er amerikanen binnengelopen waar we ons ongenoegen mee deelde. Na wat discussie en 1,5 uur verder gaf de verhuurder eindelijk toe dat hij verkeerd zat en hebben we gewoon de prijs betaald die we van te voren hadden verwacht en de amerikanen ook. Duidelijk werd wel dat er genoeg toeristen zijn die in hun praatje trappen en dus véél te veel betalen, dat kan niet anders! Oké dat was het enige minpunt wat we in Costa Rica meemaakten.

Nu de leuke dingen:
COSTA RICA IS GEWELDIG!!
Ik moet zeggen dat we vrij laat pas informatie zijn gaan lezen over de mooie plekken in het land. Alleen de laatste dagen in Chili namen we daar wat beter de tijd voor. We wilde in ieder geval naar Corcovado. Dat is een goed natuurgebied om wildlife te spotten. Daarvoor hadden we 2 nachten ergens anders vrijwel in de middle of nowhere. Daar houden we wel van! We hadden in die 2 dagen 2 andere natuurparken bezocht: Los Quetzales en Chirripo. De Quetzal is een waanzinnige vogel die je kan spotten tussen februari en april, dat zou kunnen in los Quetzales. Helaas hadden wij hem daar niet gezien. In Chirripo heb je 'Cloudbridge', dit was een heel leuk park om mooie wandelingen te maken en watervallen te zien. De weg ernaartoe was heel slecht, daar was een 4 wheel drive echt wel voor nodig! Was gelijk een goede oefening voor Jos om aan dat soort wegen te wennen (hij was de chauffeur).
Hierna zijn we naar Drake gereden. Vanuit dit dorp kan je tours doen naar Corcovado. De rit naar Drake toe is ook fantastisch. Je moet door riviertjes heen om er te komen en dat maakt de rit wel spannend. We hadden van te voren contact gehad met de eigenaar van het hostel in drake. Haar advies was voor de laatste (en grootste) rivier om even een local af te wachten. Eerst kijken hoe zij de rivier doorgaan voordat je het zelf doet. Dat hebben we ook maar netjes gedaan gezien er een aantal dagen eerder 2x iemand met dezelfde auto is gestrand in de rivier. Dat moet je niet willen! Voor de overnachtingen in Drake was ik toch vrij bang, gezien de jungle op nog geen 20 meter van de accomodatie begon. Maar we hadden een geweldig hostel gevonden waar je ook in een tent kon slapen, hoe gaaf is dat! Ten eerste een unieke beleving om te kamperen met jungle uitzicht en ten tweede ideaal om geen beesten in je bed te hebben (als je wel eerst even goed kijkt of er niets in de tent zit en daarna de tent altijd goed dicht houden). Het probleem was namelijk dat we geen klamboe hadden. Costa Rica was het 1e land waar we dat nodig zouden hebben en om nou 2 maanden met klamboes te gaan slepen was ook niet ideaal. Ik kon me nog een nacht in de jungle van Maleisië herinneren waar ik geen oog dicht had gedaan omdat je in de buitenlucht sliep zonder klamboe, dat wilde ik niet nog een keer! Nou ik kan jullie vertellen dat ik die nachten in Drake HEERLIJK heb geslapen in dat knusse tentje! Alleen die ene keer dat ik snachts naar de wc moest was nogal spannend.. Maar ook dat heb ik overleefd :D Goed, na de goede nachtrust gingen we de Tour doen naar Corcovado. Het is een dure Tour (alle tours in Costa Rica zijn absurt duur trouwens!) van 90 dollar per persoon, maar dan zie je wel mooie dieren in een mooi stuk ongerept natuurgebied. Eerst vaar je in ongeveer een uur (ik weet niet meer goed of dat een uur was eigenlijk.. Misschien wel langer) naar de ingang en vanuit daar wandel je direct de jungle in. We hebben mooie dieren gezien, onder andere: eekhoorntjes, soort wasbeertjes, alle soorten apen die ze hebben, luiaards (ook een super schattige baby luiaard), tapirs, miereneters en natuurlijk verschillende vogels. Gelukkig geen slangen en enge spinnen! We vonden het een prachtige tour! In de avond wilde we in het donker bij het strand kijken. Er zit daar namelijk veel plankton in de zee en als je erin gaat en beweegt dan geeft dat licht. Goed, wij dus in het donker naar het strand. Dan sta je daar en je ziet HELEMAAL niets. Bah, ik hou daar echt niet van. Het leuke is ook nog dat ik de zee overdag al niet zo leuk vond, laat staan in het donker. Zelfs Jos was vrij sceptisch of hij wel de zee in wilde. Hij heeft het wel gedaan, voor wel 5 seconde, en kwam daarna heel snel weer terug. Nee, we vonden het maar niks en zijn gewoon lekker terug gegaan. Dan maar geen lichtgevende zee :p Haha!
Na Corcovado zijn we richting de Pacifische kust naar boven gegaan. We reden langs Manuel Antonio en zijn daar voor een middag weer een natuurpark in gegaan. Daar weer apen en luiaards gezien. Je hebt daar ook een geweldig mooi strand. Echt zo een strand die je uit de reisgidsen kent. Wit zand en kraakhelder water. Helaas is Manuel Antonio zo toeristisch dat de apen en wasberen alles van je jatten. Zo jammer!
We sliepen in Jaco. Een mega toeristisch surfdorp met veel te veel Amerikanen die daar overwinteren. We hadden een super mooi hostel met een fantastisch zwembad waar we gewoon lekker niets hebben gedaan. Heerlijk! Daarna door naar Monteverde waar je cloudforest hebt. Je hebt daar een wat groter nationaal park wat erg toeristisch is, maar we hadden van anderen gehoord dat Curi-Cancha een kleinschalig totaal niet toeristisch park was waar je veel mooie vogels kon zien in ook een super mooie omgeving. Daarvoor hadden we gekozen. Ik wilde graag een birdwatching tour doen gezien we qua andere dieren genoeg hadden gezien. Op mijn lijstje stond nog de Quetzal en de Toekan. We hebben daar waanzinnige vogels gezien. Van de Quetzal echt een stuk of 5, wat vrij bijzonder is! De toekan zag ik weer (voor de 3e keer) in alleen een glimp. Als je ze ziet zijn ze binnen een paar seconde weer weg. Echt goed bekijken zit er iedere keer dus niet in, laat staan een foto maken. Maar we hebben de Quetzal!!
De volgende dag zijn we gaan ziplinen, wat echt een aanrader is om dat in monteverde te doen. Je hebt daar de langste, 2 km genaamd 'de Super-Man', en hoogste (sorry ik weet niet hoe hoog) zipline. Je vliegt over de bomen heen en hebt geweldig uitzicht! Echt super gaaf om te doen! Als laatste heb je de 'Tarzan swing'. Dit was het moment dat ik zenuwachtig werd. Het is namelijk een net wat andere versie van bungeejumpen. Het was een stuk lager (40 meter hoog), maar je springt wel een afgrond in en daarna is het alsof je in een MEGA schommel zit. Je kent het gevoel wel in je buik als je hoog gaat met een schommel. Dat gevoel heb je, alleen dan voor een langere tijd. Ik heb het gedaan, ik heb de longen uit mijn lijf gegild en doe het nooit meer! Soms vraag je jezelf wel eens af wat je jezelf aandoet, dat had ik nu wel een beetje. Maargoed als je er bent en je hebt de kans om het te doen, tja waarom dan niet heh?! Maargoed, nee nooit meer!
Nu hadden we wel weer even genoeg activiteiten gedaan en jungle gezien, tijd voor het strand! We zijn naar Samara gereden waar we een lekker zwembad hadden en aan het strand zaten. Jos had gelezen dat er een heel mooi strand op zo'n 7 km rijden lag. Het zou er niet toeristisch zijn. We zijn erheen gegaan en het boek had helemaal gelijk: een prachtig strand met waanzinnige palmbomen en geen hond te zien. We hebben heerlijk genoten van de rust. Wel kwamen er karretjes langs met heerlijke 'Pipa fria' (koude kokosnoot).
Een aantal dagen later zijn we 1 dag naar Rincon de la Viega gegaan. Ook dit zou een mooi park zijn, maar om eerlijk te zijn vonden we het erg tegenvallen. Er was een mooie waterval waar we hebben gezwommen en wat lekker was, maar dat was het wel. We hebben later nog gekeken of we wel goed zaten, wat wel zo was. Wel hebben we hier een hele gave slang gezien (eigenlijk van veel te dichtbij!). Deze was gespot door dezelfde Nederlanders als die we in Curi-Cancha hadden ontmoet tijdens de birdspotting tour, heel grappig!
We zijn diezelfde dag nog naar La Fortuna gereden langs het meer van Arenal. Het was een mooie rit ondanks de regen die we af en toe hadden. En ja hoor, weer een toekan gezien en wéér was ie veel te snel weggevlogen. Ik had de moed een beetje opgegeven om hem nog een keer goed te gaan zien én een foto te nemen. In La Fortuna zitten bizar grote resorts met spa's en thermale baden. En het kost je weer een vermogen om iets georganiseerds te doen. Dat deden we dus niet. We zijn lekker de auto ingestapt en gewoon maar gaan rijden langs het meer. Ook tijdens deze rit weer veel mooie vogels mogen zien en een hele leuke tocht gehad.
De volgende dag zijn we vroeg weg gegaan omdat het zo hard regende in La Fortuna. Ik had op reisjunk.nl gelezen dat er op de weg naar onze volgende accomodatie een hele mooie grote waterval lag, Catarata del Toro. We zijn hierheen gereden en hebben de waterval gezien. Ook hier waren we op 3 Duitsers na de enige in dit park. Ergens zonde dat dit fantastische stukje natuur niet door meer mensen word gezien, maar aan de andere kant voor ons juist heerlijk rustig! De eigenaar van dit park is een Nederlander waar we een tijd mee hebben staan kletsen. Hij gaf ons nog een leuke tip om een meer (Laguna de Hule) te bezoeken die ook weer op de weg naar onze accommodatie lag. Hij zei wel dat de weg niet al te best was. Dat was helemaal waar, die was niet al te best. Gelukkig hadden we nog veel tijd en hebben we heel rustig gereden. Het is dat je op de app maps.me ziet dat er een meer ligt, anders zou je het niet geloven. Pas echt op het laatste moment zie je het meer pas. Het ligt ook weer echt in de middle of nowhere waar niemand komt, ook weer heel zonde want het is fantastisch mooi! Er was een restaurant die een heel goed uitzicht gaf en we hebben daar lekker een tijd gezeten en genoten onder genot van een koud biertje en een verse piña smoothie. En ja hoor, Jos ziet ineens 2 toekans vliegen en ja hoor ze gaan veel te ver in een boom zitten. Wéér een gemiste kans. MAAR, ze zitten er dus wel... We hadden van de Nederlander bij de waterval geleerd wat voor geluid ze maken. Degene met de gekleurde snavel maakt een soort kikker geluid 'KRRRK', zoiets.. we zaten weer lekker en wat hoor ik: 'KRRRK'. Ik pak mijn camera en zie er vlak voor ons in de boom 1 zitten. Ik flip half en wonderbaarlijk blijft hij nog zitten ook. Als een idioot maak ik een foto: JAAA gelukt!! Missie volbracht! HEE, wacht eens er zit er nu niet 1, nee er zitten er ineens 4 en even later 6. Allemaal op hun gemakje in die boom waar we perfect uitzicht op ze hebben. Het zijn 2 soorten: de mooie met zwart gele snavel en de nóg mooiere met gekleurde snavel. Nou ik kan je vertellen, onze dag kon niet meer stuk! Na 10 minuten waren de toekans wel een stuk verder gaan zitten en zijn we toch maar verder gaan rijden. We verblijven nu 3 dagen in San Miguel en hebben hier een hele mooie tuin met ook weer mooie vogels. Terwijl ik dit verhaal typ, heb ik weer uitzicht op een mooie gekleurde toekan...

PURA VIDA, Costa Rica!

We hebben nog 2 weken te gaan. De tijd is omgevlogen en vliegt nu nog harder. Ik ga snel weer even genieten van dit fantastische land!

Adios en tot snel!

• 18 Maart 2017 - 19:32

Annemarie :

Hey hoi, net weer even jullie laatste belevenissen gelezen. Mooie foto van de Toekan Linsey maar ik vermoed dat je er nog meer hebt gemaakt toen je er zoveel tegelijk zag. Zien we later nog wel in je fotoboek :-)
    Geniet van de laatste 2 weken van deze machtig mooie reis. Wat zullen jullie weer moeten wennen in dit kleine , vlakke maar ook heel mooie Nederland.
    Ook namens Rene nog heeeeeel veel plezier.