De eerste dagen - Reisverslag uit Lima, Peru van Linsey Kranendonk - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Lima, Peru van Linsey Kranendonk - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Linsey

Blijf op de hoogte en volg Linsey

29 December 2016 | Peru, Lima

Amsterdam, 27 december 2016:
Vandaag vliegen we naar lima om 3 maanden te gaan genieten van een mooie reis. We vliegen om 12.35 en de vlucht duurt 12 uur en 40 minuten. Wat een lange zit! Ach je moet er wat voor over hebben.. Goed, het is half 9 en we vertrekken vanuit dordrecht. Marjolein brengt ons naar het vliegveld en omdat het vakantietijd is, zijn we er zo zonder files.
9.30: we zijn op schiphol en klaar om in te checken. We lopen daarom naar de incheckbalie om onze bagage af te geven. Er zijn nu van die hele fancy zelf-aflever-machines, geen idee hoe dat werkt. Eerst controleert een mevrouw even alle gegevens, wat bij ons wat langer duurt dan bij de rest. Ze haalt er ook nog eens iemand bij en stelt ons wat vragen. Ze vraagt of we kunnen aantonen dat we binnen 90 dagen peru verlaten. Wij geven aan dat we gaan backpacken en daarom nog geen busticket hebben die ons van peru maar bolivia brengt. We hebben alleen de terugticket van panama naar amsterdam (wat op de 92e dag is...). De dame stuurt ons naar de 'normale' incheckbalie waar we nogmaals uitleggen wat ons plan is van de reis. Ze begrijpt het, alleen zegt dat we in lima aan moeten kunnen tonen dat we binnen 90 dagen peru hebben verlaten. Haar optie is: boek je retourticket om naar de 90e dag. Dat hebben we dan maar gedaan om tramalant op lima te voorkomen. Dat liever dan op lima staan en we het land niet in zouden mogen.
Dat was dus het 1e moment van onze reis, in de hoop dat dit voor de komende tijd even een laatst stress moment is!! Phoeh wat was ik opgelucht toen we na de goede en lange reis op lima kwamen en we door de douane heen waren!

19.15: we zijn in lima! Op de luchthaven wacht iemand ons op om ons naar het hostel te brengen. Echter staat er niemand. Wij dus maar even geduldig wachten, maar na 15 minuten toch maar even het hostel gebeld. Er zou iemand moeten komen. Dat was ook zo, na ongeveer 45 minuten wachten. Deze taxichaffeur heeft me de gevaarlijkste rit van mijn leven bezorgd, mijn hemel! Het was nog angstaanjaagdiger dan een achtbaanrit. Hij scheurt als een idioot door de veel te drukke straten van lima waarbij je hoopt dat er niemand onverwachts oversteekt, want die zou dat niet overleven. Les van de rit is dan ook: ga nooit zomaar oversteken!! Ook ging hij dwars door een wegafzetting heen.
Na lang zoeken naar het hostel, komen we eindelijk veilig en wel aan. Jos is de dollars nog even gaan wisselen voor soles (marriette, bedankt voor de dollars want anders hadden we de taxirit niet eens kunnen betalen!). Daarna zijn we lekker gaan slapen.

Lima
28 en 29 december:
We gaan lima ontdekken. Met de snelle bus (stel het je voor als een metro, maar dan in de vorm van een bus.. beetje raar ja) gaan we naar het centrum. Qua stad zelf, gebouwen enzo, vinden we lima niet heel fraai, maar wat een leven zeg! Als eerste is het gevoel van veiligheid ontzettend goed, we hebben ons geen moment onveilig gevoeld. De mensen zijn heel vriendelijk en geven je tips over wat je het beste kan bezoeken zonder dat je een achterdochtig gevoel hebt dat ze iets van je willen. Lima wordt niet echt als een veilige stad op de kaart gezet, dus onze ervaring was best een verrassing. We hebben veel gelopen door de straten en markten van lima. Ook hier heb je wat vreemde etenswaren op de markt liggen; onze maag draaide zich ook een beetje om. We hebben het historisch centrum, voor zover dat er is, bezocht en lekker gerelaxed in een van de vele parken. Vervolgens nog naar Barrio Chino geweest, de chinatown van Lima. We zijn rond half 4 naar een groot park gegaan met mooie fonteinen. Ze hadden ook een heel gedeelte waar kinderen heerlijk met het water konden spelen. Voor mij leuk om fotos te maken! Ze geven hier in de avond water en lichtshows dus dat wilde we ook graag zien. En dat wat fantastisch kan ik je zeggen! Echt een ontzettend gave show die alle hoogtepunten van peru laat zien. Ze speelden mamelijk ook een film af in het water (als een soort projector op water), heel gaaf!
Hierna zijn we lekker wat gaan eten net buiten het park. Het eten is hier trouwens heerlijk! We proberen zoveel mogelijk peruviaanse dingen uit bij kraampjes op straat.
Indrukken van de dag: bizarre manier van leven op straat, aardige mensen, borstvoeding op straat en erg druk.

De volgende dag zijn we vooral in miraflores rond gaan lopen. We hebben de wandeling langs de kust gemaakt wat een erg mooie route is. Vandaag hebben we vooral erg rustig aan gedaan om toch nog een beetje bij te komen van een kleine jet lag en een verbrande huid van linsey (de zon is behoorlijk wat krachtiger dan dat we zijn gewend, ondanks de bewolking).

• 30 December 2016 - 19:38

Mariëtte En Ton:

Wat een leuk verslag en wat hebben jullie al veel meegemaakt in die paar dagen. Fijn dat de dollars al goed uitkwamen. Veel plezier en ben benieuwd hoe de jaarwisseling daar is. Dikke kus !

• 01 Januari 2017 - 12:44

Mario En Gerard:

Leuk om jullie zo te kunnen volgen en te lezen wat jullie allemaal al hebben gezien. We begrepen dat de reis naar Lima goed is verlopen. Inmiddels is het bij jullie ook 2017 geworden. Hoe hebben jullie de jaarwisseling beleeft? En hoe gaat het met Jos? Is hij inmiddels weer een beetje opgeknapt? We kijken uit naar jullie volgend verslag. Veel plezier verder en kus van ons.

• 02 Januari 2017 - 11:14

Ruud Kolpa:

Dag Jos (en Linsey),

Een goed 2017 en een goede reis verder toegewenst.

Ruud Kolpa.