Chili & Argentinië - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Linsey Kranendonk - WaarBenJij.nu Chili & Argentinië - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Linsey Kranendonk - WaarBenJij.nu

Chili & Argentinië

Door: Linsey

Blijf op de hoogte en volg Linsey

24 Februari 2017 | Chili, Santiago de Chile

Buenos diaz!

We zijn alweer een aantal weken verder, dus er mag wel weer een verslag komen. De afgelopen weken hebben we in Chili gezeten. We begonnen in San Pedro nadat we daar zijn afgezet na onze tour van de zoutvlakte in bolivie. San Pedro de Atacama staat ook bekend om zijn mooie natuur. De atacama is de droogste plek op de wereld waar het jaren niet kan regenen. Je kan ook hier veel mooie tours doen, maar gezien die veel overeenkomen met wat we al gezien hadden in bolivie en we geen zin meer hadden in nóg een tour, hebben we er uiteindelijk vrij weinig gedaan. 1 tour van een paar uur om de zonsondergang te zien in de maanvallei hebben we nog wel gedaan. Dat was erg mooi. Een dag later wilden we naar een openbaar zwembad gaan wat op 3 km afstand van ons hostel lag. We hadden bedacht te gaan liften voor die paar km, maar op de weg die we moesten hebben stonden meer lifters die naar argentinie wilde liften. We besloten toch maar te lopen. Eenmaal aangekomen (best bezweet en erg veel zin hebbende om een duik te nemen in een verkoelend zwembad) was het dicht. Alleen op maandag en dat was het dus. ZO jammer! Eenmaal weer terug bij ons hostel en de lifters stonden er nog steeds. De rest van de dag hebben we niets meer gedaan.
Na san pedro zijn we naar de kust gegaan, Antafogasta. Hier komt vrijwel geen toerist (behalve de chilenen zelf die op valantie gaan). Het had een heerlijke baai waar we lekker konden zwemmen en lekker hebben uitgerust. Antafogasta heeft een hele leuke, gezellige en relaxte sfeer. Een paar dagen later zijn we verder gaan zakken richting het zuiden en hebben we overnacht in Copiapó. Hier hadden we een wat luxer hotelletje met een heerlijk zwembad. De eigenaren waren fantastisch, echt super aardig en gastvrij. Omdat ik (Linsey) hier jarig was, hadden ze een klein 'feestje' georganiseerd met de andere argentijnse gasten die er waren. Ze hadden een hele tapas schotel gemaakt en lekker vlees van de BBQ. Om 12 uur proosten met de heerlijke pisco sour (op chileense wijze) en een taart voor me neus met een kaars erop. Prima verjaardag!
Na copiapó zijn we naar La Sarena gegaan, waar we weer 2 dagen strand hebben gehad. Je merkt wel, deze week hebben we echt gewoon niets gedaan!

Maar na deze week kwam er weer actie, want we zijn op 8 februari naar Patagonie gevlogen. Patagonie is een enorm gebied in chili en argentinie en bestaat uit heel veel mooie grote rotsvormige bergen, prachtige meren en ontzettend veel gletsjers. Patagonie heeft de meest toegankelijke gletsjers ter wereld en zijn na antartica en groenland het grootst. Voor toeristen die van de natuur en/of hiken houden is dit echt fantastisch. Omdat we maar 7 dagen hadden en we eigenlijk torres del paine in chili, perito moreno gletsjer en el chalten in argentinie wilde zien, moest alles is vrij rap tempo. We hebben een dagtour in Torres del Paine gedaan en dat was voor ons ook wel prima. We hadden minder geluk met het weer in dat natuurpark, het was vrij bewolkt. De volgende dag zijn we naar el calafate gegaan. Dat ligt in argentinie. Vanuit hier gaan er veel tours naar de bekende perito moreno gletsjer. Deze gletsjer was echt bizar. Wat een natuurverschijnsel is dat zeg! Omdat de gletsjer iedere dag ongeveer een meter naar voren schuift, breekt er regelmatig een stuk ijs af en valt in het water. Wanneer dat gebeurt, hoor je in eerste instantie gekraak. Een paar seconde later zie je een stuk vallen en de plons in het water maakt (natuurlijk afhankelijk van de grootte) een flink kabaal. Het is wel een heel gaaf geluid! Door de plons en het spetterende water ontstaat er een kleine regenboog wanneer de zon schijnt, ook mooi! Ook hebben we nog een kleine hike op de gletsjer gemaakt en kregen we aan het eind van de tour op de gletsjer een glas whiskey met gletsjerijs. Deze dag was ook weer een fantastische beleving. Iets wat we waarschijnlijk nooit meer gaan zien... hierna zijn we van el calafate naar el chalten gegaan. Dit is een prachtig gebied wat iets weg heeft van torres del paine in chili, maar dan veel kleinschaliger. Het hele gebied is zelfs nog gratis en je kan er makkelijk op eigen initiatief hikes doen. Wij hebben er 2 gedaan,, ieder van 20 km. De 1e en gelijk ook zwaarste was naar de berg Fitzroy. In dit gebied moet je geluk hebben met mooi weer. De dag van aankomst in el chalten was prachtig, strak blauw en dus geen enkele wolk te zien. We hadden erg geluk want de dagen daarvoor waren erg slecht geweest. We zijn daarom gelijk de hike naar Fitzroy gaan doen. Het laatste uur was erg steil en best pittig, maar het uitzicht was het meer dan waard. Een prachtig blauw gletsjermeer met de mooie bergtopen van Fitzroy op de achtergrond. Daarna weer naar beneden en onze benen laten rusten. De dagen in el chalten waren ook weer fantastisch, we vonden het eigenlijk nog mooier dan de dag in het bekende torres del paine..
We zijn in 1,5e dag van el chalten naar puerto natales (weer in chili) gegaan om onze terugvlucht naar puerto montt te nemen.
We wilden de laatste week eigenlijk nog het merengebied zien, maar het weerbericht was voor die week erg slecht. Het zou alleen maar gaan regenen. In puerto montt hadden we ook inderdaad een hele dag alleen maar regen. We veranderde het plan door te kijken waar de zon wel scheen en een nachtbus daar naartoe te nemen. Het is concepción geworden, waar we een apartementje hadden met zwembad voor 2 dagen. Daarna zijn we naar valparaiso gegaan, een heel gekleurde stad door de vele street art. We hebben hier ook nog een middagje strand gedaan in Viña del mar.
Op vrijdag 24 februari kwam er een eind aan Chili. We verlaten het land van de heerlijke en goedkope wijn, de completos (een heerlijk broodje met worst, avocado, tomaat en mayonaise) en chorrilana (ook een typisch chileens gerecht met veel vlees, patat en ei wat ergens op een kapsalon lijkt).

Het is tijd om de jungle van Costa Rica op te zoeken. Tevens is dit alweer de laatste maand die ingaat. Time flies when your having fun!

• 25 Februari 2017 - 16:58

Gerard Kranendonk:

Wat een prachtig verhaal en foto's weer. Tijd gaat inderdaad snel want dit wordt alweer de laatste maand dat jullie weg zijn. Geniet nog van de komende weken.