Machu Picchu- Maras- Colca canyon - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Linsey Kranendonk - WaarBenJij.nu Machu Picchu- Maras- Colca canyon - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Linsey Kranendonk - WaarBenJij.nu

Machu Picchu- Maras- Colca canyon

Door: Linsey

Blijf op de hoogte en volg Linsey

15 Januari 2017 | Peru, Arequipa

Machu picchu - Maras - Colca Canyon

Vanuit ollantaytambo hebben we de trein gepakt richting aguas calientes. Dat is het dorpje bij Machu Picchu en daardoor zie je daar alleen maar toeristen. Logisch ook, want wie slaat Machu Picchu nu over tijdens een reis door Peru?! Nou niemand dus en daar maken ze natuurlijk gebruik van. Een bezoek aan Machu Picchu (om er te komen en de entree) is daardoor belachelijk duur, maarja toch moet je het gezien hebben!

Maandag 9 januari: DE dag dat we Machu Picchu hebben bezocht. Ik, Linsey, had ergens nog het idee dat het wellicht tegen kon gaan vallen omdat mijn verwachtingen ontzettend hoog waren. Vanuit Aguas Calientes hebben we de bus gepakt die ons in 25 minuten naar de entree van Machu Picchu bracht. Je kan het stuk ook lopend doen, maar door de hoogte en de hoeveelheid trappen valt dat niet mee. Gezien we ook nog huayna Picchu gingen beklimmen (een berg naast Machu Picchu waardoor je heel mooi uitzicht hebt) hebben we dat niet gedaan. Om half 7 in de ochtend stonden we bij de entree en zijn we direct de huayna picchu gaan beklimmen. Dit was vrij heftig! Vooral als je bijna bovenaan bent moet je geen last van hoogtevrees hebben. Normaal gesproken hebben jos en ik dat niet, maar bij het klimmen van de laatste trappen hebben we beide ervaren wat hoogtevrees is. MEN wat een afgrond had je daar zeg! Nou we waren boven op huayna picchu en alles wat we zagen was mist. Heel veel mist! Natuurlijk gaven we niet zomaar op en hebben we gewacht, zo'n 1,5 uur. Maar het mocht niet baten, nog steeds mist. Daarom toch maar besloten om weer naar beneden te gaan. Terwijl we al een hele hoop trappen naar beneden hadden gelopen, hadden we het idee dat de route die we liepen niet erg gebruikelijk was. We hadden in plaats van de korte afdaling de route helemaal rondom de berg genomen. We waren al te ver om weer om te keren, dus zijn we maar gewoon verder gelopen. Uiteindelijk moesten we weer een stuk omhoog klimmen en dat viel toch even wat zwaar. Uiteindelijk kwamen we weer bij machu picchu aan en hebben we de prachtige Inka stad fantastisch kunnen bekijken zonder mist want die was ondertussen helemaal weggetrokken. En het is echt bijzonder! Zeker geen tegenvaller ondanks de hoge verwachtingen. Vooral de ligging en omgeving is echt adembenemend! Bucketlist item 1 hebben we af kunnen strepen.

Na machu picchu hadden we 1 dag waarbij we ons moesten vermaken met al onze bagage bij ons. Dit was omdat we in de avond de nachtbus hadden en daardoor geen hotel om onze spullen neer te zetten. Tripadviser is onze grootste vriend met betrekking tot het vinden van activiteiten. Ik zocht iets tussen ollantaytambo en cusco in en vond zoutterassen in Maras. Omdat het vrij afgelegen ligt, hadden we nog niet echt een idee hoe we daar zonder tour zouden moeten komen. Al met al is het voor wel 12 sol (nog geen 4 euro) gelukt. En wat was het daar prachtig zeg! Bijna geen toeristen te vinden en dus heerlijk rustig kunnen rondlopen.

We namen in de avond de nachtbus naar Arequipa. De bussen in Peru zijn echt bizar goed! We hadden nu een voor peruaanse begrippen heel dure rit (35 euro p.p. voor 10 uur in de bus) omdat we goed wilde slapen. Dat ging wel lukken want de stoel kon 180 graden naar achteren, oftewel helemaal plat.

Volgende dag aangekomen in Arequipa. Vanuit hier kan je een tour doen naar de colca canyon. Deze canyon staat vooral bekend om het zien van de Condor. Omdat het hier regenseizoen is en de kans niet groot is om ze te zien, zijn we daar maar vanuit gegaan (ondanks de stille hoop natuurlijk..). Condors komen namelijk uit hun nest wanneer er termiek is in de lucht (opstijgende warme lucht, meestal tussen 8 en 9 uur smorgens) en in het regenseizoen is dat er bijna niet. Wij hebben de 2 daagse tour gedaan, mede omdat de rit naar de colca canyon toe al 5 uur in beslag neemt. De 1e dag maak je verschillende stops om lama's en alpacas te zien, de 3 vulkanen rond Arequipa, een stop op 4910 meter hoogte (het hoogste dat we nu ooit zijn geweest) en het zien van flamingo's (ook echt prachtige dieren). De dag daarna gingen we dan echt naar het uitzichtpunt van de colca canyon. Het weer zag er redelijk uit, maar hoe dichterbij en hoger we kwamen, hoe meer mist er kwam. Bij het uitzichtpunt was er alleen maar mist te zien (een herhaling van wat we zagen op huayna picchu). We baalden echt ontzettend want het kon niet anders dan dat het er echt waanzinnig mooi moest zijn. Ook hier natuurlijk gewacht, maar na een uur was er nog steeds echt niets te zien. Echt balen! We reden met ons busje weer terug, waarbij je steeds weer meer daalt en de mist verdwijnt. Ineens schijnt de zon dan weer en heb je waanzinnige uitzichten. Er was nog een ander uitzichtpunt waar we een stop hadden. Waar ik normaal al mijn camera attributen meenam, deed ik dat nu niet. We stonden op dat prachtige uitzichtpunt en zagen een vogel vliegen. We keken nog eens goed en VERREK! een Condor! En niet 1, nee 4!!! Ik neem een sprint naar de bus en pak mijn grotere lens. Ik ren als een gek terug en bekijk de vogels eerst eens goed, wat een bijzonder moment was dat. En we hadden echt geluk want als we 10 minten later waren geweest dan hadden we ze niet meer gezien. Het is echt een inmens grote vogel die ook nog eens vlak over ons heen vliegt. Echt waanzinnig. Een moment die echt totaal onverwachts was en daarom tot nu toe een van de mooiste momenten van onze reis. Onze dag kon, ondanks het missen van HET uitzichtpunt van de colca canyon, niet meer stuk!
Bucketlist item 2: het zien van de Condor, check!

Ondertussen zijn we nu in Puno en gaan we een 2 daagse tour doen op het Titicacameer.

• 16 Januari 2017 - 16:08

Gerard Kranendonk:

Wat moet dat een bijzondere ervaring zijn geweest als ik jullie verhaal zo lees. Ben erg benieuwd naar de foto's. Speciaal die van de condor. Ik heb gelezen dat de spanwijdte van zijn vleugels wel zo'n 2,70 tot 3.20 mtr kan bevatten (wikipedia).

• 27 Januari 2017 - 08:12

Jacqueline:

Wat leuk om dit allemaal te lezen!! Mooie foto's ook!!